13.11.05

האמנם תור זהב? תשובה למתנשאים

ידידי, פרופ' ריצארד לנדס מאוניברסיטת בוסטון, אוהנ לטבוע ניבי לשון חדשים. אחד מהם, שהוא חביב עלי במיוחד, הוא Cognitive Egocentrism (אגוצנטריות קוגנוטיבית), לפי משקל תורת ה-Cognitive Dissonance של ליאון פסטינגר. הכוונה היא לאנשים שמניחים באופן אוטומטי שכל אחד חושב בדיוק כפי שהוא עצמו חושב ולא יתכן אחרת.

דוגמא מעניינת, גם היסטורית וגם עכשיווית, היא ההנחה שיתכן שלום חם בין ישראל לעולם הערבי. אמונה זו מבוססת על ההנחה שכל בן-אדם שואף בדיוק לאותו דבר, וכתוצאה מכך יש שפה אנושית משותפת לכל צד בכל סכסוך. היום בארץ ובעולם המערבי, במיוחד באקדמיה, מי שאינו מוכן לחתום על הנחה זו מוכתם כ'פרימיטיבי' או 'גזען.' כהוכחה לסיכוי זה לכינונו של שלום אמיתי כאן מרבים לציין את 'תור הזהב בספרד' (לערך 950-1148 לסה"נ) שבו שררה הרמוניה ושוויון בין מוסלמים ויהודים. מצב זה של חיים ביחד (convivencia בספרדית) איפשר, כך טוענים, פריחה תרבותית מדהימה בשני עברי המיתרס הדתי באנדלוס, מתוך הפרייה הדדית משמחת. הדוגלים בתפיסה זו ,בעיקר היהודים שביניהם, רואים בתקופה זו עידן המבשר את הליברליזם הנאור של סוף המאה ה-20.

הבעיה היא ש'תור הזהב בספרד' לא היה ולא נברא, אלא משל (מודרני) היה. אכן, נכון שבתקופה המסומנת הייתה פריחה תרבותית רבת היקף בקרב יהודי ספרד המוסלמית. אולם, פריחה זו לא הייתה לה לא דבר ולא חצי דבר עם סובלנות מוסלמית, שלא לדבר על שוויון בין בני הדתות. [רעיון הסובלנות
(tolerantia) רק הומצא באמצע המאה הי"ז באירופה, וגם שם מדובר בהימנעות משפיכות דמים במסגרת חילוקי דיעות דתיות.] האיסלאם, אפילו האיסלאם ה'מתון,' איננו מאפשר לא סובלנות ולא שוויון לכופרים. אם העולם המוסלמי 'סובל' את קיום הכופר בתוכו, יהיה זה רק במסגרת אמנת ע'אמר, הדורשת את השפלתו המוחלטת של היהודי או הנוצרי. כך היה בספרד. כל עוד שהיהודים נשארו במקומם, הושפלו ולא הרימו את ראשם, לא היו חשופים לפגיעה. ברגע שניסו להתקרב למעמדם של מוסלמים, פרצו פרעות קשות בכל רחבי אנדלוס, ואלפי יהודים נרצחו (כמו זו שאירעה ב-1066 שבמסגרתה נרצח רבי יהוסף הנגיד, בנו של רבי שמואל הנגיד). רק על רקע מציאות קשה זו ניתן להבין את קביעת הרמב"ם, עוד יהודי 'מוצלח' בעולם המוסלמי, שלא הייתה גלות קשה לישראל כגלות ישמעאל.

אז מהיכן בא המיתוס הזה? מגרמניה. היסטוריונים יהודים בגרמניה של המאה הי"ט המציאו את סיפור 'תור הזהב' כדי לקדם את תהליך מתן שוויון זכויות במערב אירופה. הם הלבישו על המוסלמים בספרד הביניימית איצטלא ליברלית מודרנית, כדי 'להוכיח' לעולם הנוצרי שכדאי לקלוט אותם עמוק לתוך תרבותם וחברתם. הטיעון היה, בעצם, תראו מה חוללנו והשגנו אצל המוסלמים שאתם בזים להם. תתארו לעצמכם מה נשיג אם תתנו לנו את ההזדמנות. סיפור ליברלי אמיתי, רק לא סיפור אמיתי.

דיסוננס קוגניטיבי אמיתי.

2 Comments:

At Wed May 31, 12:42:00 AM GMT+3, Anonymous Anonymous said...

אני לא מבין מאיפה המידע הזה?
האם אתה נשען על גבי רצח יהודי אחד או פרעות של המון?
האין דוגמאות פרטיות אחרות סותרות זאת כגון רבי חסדאי? השירה והפיוט הספרדי? גודלן של קהילות ספרד?(אלפים מול מאות באשכנז?)

 
At Fri Jun 10, 04:49:00 PM GMT+3, Anonymous Blackjack Trainer said...

What words...

 

Post a Comment

<< Home