20.11.05

דתי לייט (שוב)

כפי שאתם יודעים, התופעה הנקראת 'דתי-לייט' מרבה להעסיק אותי. עד עתה, חשבתי שתופעת ההתפקרות בקרב הציבור הדתי-לאומי נעוצה, במידה ניכרת, בהעדרה של אורתודוקסיה מודרנית. עכשיו, בעקבות הערתו הנבונה של ידידי אביעד סטולמן, ואחרי שיחה ממצה עם ילדיי, הגעתי למסקנה שיש (לפחות) עוד שניים מרכיבים לעסק הזה.

קודם כל, יש לקרוא לילד בשמו. מדובר כאן בסוג של התבוללות. אנשים משכילים ושאפתניים מבקשים לטפס למעלה בסולם החברתי-מקצועי-כלכלי. האליטות השלטות מדינה מורכבות מאשכנזים (ומתאשכנזים) חילוניים, (לרוב) בעלי דיעות שמאליות ושמאלניות. כדי להשתלב, בן אדם חייב (במודע או שלא במודע) להתאים את התנהלותו לקבוצה היעד שבתוכה הוא מבקש להשתלב. אם ההצלחה במשימה כרוכה בשינוי עמדות או תמורה בדפוסי התנהלות/התנהגות, אז זה המחיר שמשלמים. תופעה זו היא מאד טבעית, ובשלבים שונים של חיי בדידי הוה עובדה. אני גם אינני מטיל ספק לגבי כנותם של אלה שעוברים את השינויים הללו. אני רק מיצר על מחיר שעם ישראל ותורת ישראל משלמים בגין כך.

שנית, במידה רבה התופעה בולטת משום שרף הדתיות המצופה הוא גבוה מאד כאן (בניגוד לקהילות בחו"ל- ולמרות ההתחרדות שם שכולם דנים בה). אמי מתייחס גם לרמה העקרונית של שמירת מצוות (התנהגות מוצדקת מבחינה הלכתית שאיננה עולה בקנה אחד עם הנתפס כדתי), וגם לאביזרי הדתיות ופרפראותיהם (צורת לבוש, פתיחות תרבותית, דפוסי בילוי ונופש וכו'). האחרונים, במיוחד, משפיעים הרבה על הגדרת הדתיות, ולפעמים מציבים רף כלכך גבוה שהם מונעים מאנשים מעולים מלהזדהות כדתיים, למרות העובדה שאורח חייהם מתאים (בגדול) לכך, ושעל פי דין סביר להניח שיוגדרו שכשרים לעדות.

יש להוסיף לכך את פשיטת הרגל של ההנהגה (כביכול) של הרבנים והמחנכים שהקמנו לעצמנו, אולם זוהי סוגיה נפרדת הדורשת התייחסות מיוחדת, חוץ-בלוגית.

3 Comments:

At Sun Nov 20, 02:56:00 PM GMT+2, Blogger Cosmic X said...

אי אפשר להצביע על גורם אחד לתופעה. אני חושב שהרבה תלוי בבית, באווירה שההורים יוצרים בבית. כאשר מכניסים טלוויזיה ועיתונים חילוניים לתוך הבית, הם מהווים תחרות אידיאלוגית לתורה ויראת שמיים שהמחנכים מנסים להקנות לחניך בבית הספר. מי שמכניס סוסים טרויינים הביתה, שמרבים לעסוק בביזוי התורה ולומדיה, שלא יופתע מהתוצאות

 
At Sun Nov 20, 03:15:00 PM GMT+2, Anonymous Anonymous said...

so in short, dati-light comes from 1) conscious or conscious attempts to rise in israeli society, and 2) the all-but-impossibly high bar one has to reach to be fully dati. 2) is complicated by the need to look the part, which is excessively difficult for those who by all other standards are orthodox 'non-light.' (am i understanding correctly?)

a few questions, then. if (1) holds true, why isnt there a much greater problem of orthodox going off the derech in the u.s.?
and if (1) is true [that this is the only way to rise], then would you endorse a more isolationist position in order to maintain/retain the orthodox?

as far as (2), i simply dont understand. are you saying that the dati-lite are really fully dati, they just dont look the part, or merely are not socially machmir enough?
i find it hard to believe that clothes is what is keeping people from being religious, especially among the dati leumi. and where is the dati-light problem among the chareidim of either israel or america?

sorry to leave with questions and no answers.
*perhaps* the rabbis of yore were correct when they feared zionism would replace religion. in israel, for better or worse, one can be/feel fully jewish, and yet not be orthodox. perhaps the youth thinks, then why bother?. just trying here...

 
At Sun Nov 20, 05:46:00 PM GMT+2, Anonymous Anonymous said...

קלעת בול! כבר העברתי לך את הערותי לגבי העניין של התבוללות. אין ספק שעוד תראה פה בארץ תופעות אצל דתיים בתור מיעוט של ישראלים שהם דומה לתופעות שתוארו ע"י דר קנט לוין לגבי התנהגות חלק מהישראלים בתור מיעוט במזרח התיכון וחלק(נכבד) של היהודים בגולה בתור מיעוט בין הגויים. אולם אינני בטוח במרכיב השני שלך. החיים בארץ מאפשר סוג של דתי לייט שאי אפשר לקיים אותו בחו"ל - ואנשים נתפסים לאורך חיים כזו. האופציה הזאת תוארו ע"י זאב זבוטינסקי לפני מ-70 שנה כשהוא ראה את האפשרות לזרוק את ה"חבילות" שהיהדות אספו בגולה במשך הדורות.

בכל מקרה צו השעה הוא לחזק את הקהילות הקיימות ולחזק את התא המשפחתי הנרחבת - אלה הפתרונות שעמדו כחיסון עבור היהדות במשך הדורות כנגד ההתבוללות. לצאת החוצה ולקרב רחוקים ניתן לעשות בהוראת שעה, אולם לא על חשבון מחיר של נטישת הקהילה ע"י חלק נכבד מהנוער שגדל בתוכו - ואם לא ניתן לעשות שניהם ביחד בצורה יעילה (ומסופק אני אם האורטודוקציה המודרנית יכולה לעשות את שניהם ביחד בצורה יעילה) אז עדיף לשים את הדגש על הקהילה הקיימת ולא על תינוקות שכבר נשבו. יש הרבה ללמוד מהקהילה החרדית בעניינים האלה - זה לא אומר להפוך לחרדים אבל יש ללמוד ממה שמצליח אצלהם כדי לחסן את הנוער שלהם מההתבוללות. אמנם יש נטישה אצלהם, אבל בוודאי לא בפרופורציות של האורטודוקציה המודרנית

 

Post a Comment

<< Home